4 december 2012

Minsann, det blir en riktigt kall dag till. Min termometer visar just nu -26, bburrrr. Det är i mesta laget tycker jag, fast egentligen är det väl inget konstigt. Det är ju faktiskt vinter, bara det att vintrarna blivit så konstiga nu för tiden. Och så  kom det så plötsligt…. Nyss gick jag i foppatofflor och nu gäller det att leta på vantar, mössor och allt man kan hitta för att stå pall mot kylan. Imorgon verkar det ta igen sig lite och hålla sig runt -10, vilket är lite mera lagom. Just nu är det många sjuka i skolan, så säkert är det bra med en kort kylperiod, då kanske alla baciller som är i omlopp fryser ihjäl.

På tal om allt och ingenting så upptäckte jag häromdagen att Sixten inte längre har namnsdag den 6:e augusti. Det har han inte haft sen 2001, så jag hänger visst inte med riktigt, det är bara att konstatera. Min pappa fyllde år på sixtendagen den 6 augusti, fast numera är sixtendagen den 14 december. Inte för att det egentligen spelar någon roll, men varför flytta runt namnsdagar i almanackan? Jag kan förstå om man plockar bort namn som ”har dött ut” och ersätter dem med nya som inte fanns förr men som är vanliga nu, men varför flytta namn från ett datum till ett annat? Det begriper jag inte. Fast det är förstås mycket som jag inte begriper här i världen…

Kommentera

