Oj, oj oj….

Igår fick jag motionera skrattmusklerna! Efter att ha plockat upp några kamrater styrde vi kosan mot Rättviks bowling & krog. Jag var lite orolig över vilket humör isdrottningen skulle vara på, man kunde befara att hon var på dåligt humör, och det var hon nog, för temperaturen sjönk ända ner till -28 under vår färd. Nu gick vår resa ändå som planerat, vi kom både dit och hem utan problem, men det är lite extra spännande att vara ute med motorfordon i såna temperaturer.

Precis som förmodat blev vårt julbordsätande en trevlig historia. Maten var god, och jag åt som vanligt för mycket, men upplägget med underhållning under tiden var genialiskt, för då slängde man inte i sig maten så fort som man annars gör. Ni vet hur man brukar säga: nu ska vi äta sakta och njuta, och så tar ändå tarven över och man kastar sig över alla läckerheter som om man inte skulle fått mat på flera dagar. Resultatet blir då att man är proppmätt efter bara en liten stund, och så försöker man ändå klämma ner en hel del till.

Visst blev jag mätt, men allt emellanåt hade jag knappt tid att äta för att jag skrattade som bara den. Kvällens underhållare var nämligen Janne Krantz, Iggesundsgängets skapare, som ni säkert känner till. Är man det minsta pryd ska man nog inte välja att vistas i samma lokal som honom. Nu är inte jag så känslig, så jag skrattade gott, precis som resten av mitt sällskap, och så vitt jag kunde se även resten av publiken. Kära söta vilket tempo, musikalisk underhållning varvades med historieberättande i en rasande takt.

Som scensällskap hade Janne en herre vid namn Robert Damberg. Det var nog inte första gången de kamperade ihop misstänker jag. Att dela scen med någon av Krantz kaliber kan inte vara lätt, men han gjorde det med den äran. Eftersom jag själv under stundom försöker mig på att frambringa musikaliska klanger ur en fiol vet jag att det inte är det lättaste man kan ägna sig åt. När Robban trakterade fiolen verkade det hur enkelt som helst, och bra lät det också, precis som alla andra instrument som han fick i sin hand. Det finns en del som har talang helt enkelt!

Eftersom min ”riktiga” telefon fortfarande är trasig har jag ätit mig genom ett helt julbord och applåderat mig genom en hel show utan ett enda foto. Men, efter lite sökande på internet hittade jag ett foto som är taget av Göran Öst (som är fullständigt obekant för mig). Jag hoppas det är ok att låna det och låta det illustrera stämningen som rådde under gårdagskvällen. Det är från en helt annan tillställning, och just de där övningarna fick vi inte ta del av, men ni förstår nog ändå ungefär hur kvällen i Rättvik tedde sig.

Janne Krantz och Robert Damberg i full aktion

Janne Krantz och Robert Damberg i full aktion

Foto: Göran Östh

Kommentera

