17 december 2012

Så går vi då in i en ny vecka och det är måndag igen. Ibland känns det som om veckorna bara består av måndagar och fredagar. Helgerna går snabbt förbi, ja det gör väl veckorna också. Det är svårt att hinna med riktigt. Nästa måndag är det julafton, fast vi har förmodligen tjuvstartat och haft vår julafton redan dagen före. Åtminstone har vi gjort så ett antal år, för att minska på stressen för de som ska hinna vara på flera ställen. Julen ska vara lugn och stillsam tycker jag. Fast så brukar det ju sällan bli numera. Mina barndoms jular var såna. Julafton var en dag när vi inte gick någonstans och ingen kom till oss. Då var det familjen som gällde. En enda dag på året när vi alla var hemma och bara ägnade oss åt varandra. Det tyckte jag om och minns med glädje.

Gårdagen innehöll en hel del glädje också! En stund på eftermiddagen/kvällen ägnades åt att musicera tillsammans med goda spelmansvänner. Synd att tiden rinner iväg så fort, innan man vet ordet av har alla farit iväg till sitt igen. Nu får jag spara den här stunden i hjärtat, en stund som får trängas med andra fina minnen, som man kan ta fram då och då och glädjas av.

Hann faktiskt se lite på tv igårkväll också. Jag som säger att jag aldrig ser på tv, nu har det blivit tätt på given ett tag! Kollade på sista avsnittet av ”Allt för Sverige”. Från början var de tio amerikaner som kom till Sverige för att söka sina rötter. I gårdagens program var de fyra kvar, och efter en del uppdrag återstod slutligen en enda, Anna Brita, som blev den som fick träffa sina svenska släktingar. Jag kan tänka mig vilken fantastisk upplevelse det måste varit för henne såväl som för de släktingar hon fick träffa. Några grannar här har precis i dagarna dragit iväg till USA för att för första gången träffa sina kusiner. Det ska bli så spännande att få höra dem berätta om sina intryck när de kommer hem igen.

Hjärta och smärtaEn dag som är en tur- och lyckodag för en del kan för andra vara en dag fylld av smärtsamma minnen. Så här kan det kännas allt emellanåt. Tur att det finns plåster – och vänner!

Sköt om er, och ta hand om varandra!

Kommentera

