Ingenting är längre som förut, alla gamla sanningar är slut…

Håhåjaja! Väldigt trött känner jag mig nu, fast kvällen inte är sen. Det blir bestämt en sån där dag när jag ramlar i säng ungefär samtidigt som rätt små barn. Ändå tycker jag att dagen gått i ett ganska lagom tempo. Årets jullunch serverades idag, och det var väl lite extra plock att hinna få allt färdigt i tid, men sen rullade det på enligt planerna. Det barnen uppskattade mest var nog att de fick julmust till maten.

Direkt efter jobbet styrde jag kosan till vår centralort. En del ärenden fanns att utföra, och det är då det händer, det där som är så pinsamt. Jag har varit med om det nån gång förut, det har säkert alla, men det är lika skämmigt varje gång. Jag hade just greppat en julskinka när jag hör någon som säger hej och sen mitt namn. Jag tittar upp och upptäcker en människa som fixerar mig med blicken och ser glad och väldigt trevlig ut – men vem sjutton är hon? Hej säger jag lika glatt samtidig som hjärnan arbetar för högtryck med att försöka få en träff i databasen över kvinnliga varelser i min bekantskapskrets. Hon sa mitt namn, alltså har hon inte tagit fel på person…. ”Jag tänkte på dig alldeles nyss, och så kommer du här”, säger hon sen. Milde tid, databasen får inte till en enda träff. Jag har banne mig ingenting att hänga upp det här på. Visst har jag sett henne förut, tror jag åtminstone, eller det måste jag ju ha gjort. Hur kan hon annars veta vad jag heter? Vi pratar en stund, men mysteriet förblir olöst.

Nu har det gått nån timme och databasen har tickat på. Jag tror att jag räknat ut var jag sett henne, åtminstone en gång. Jag vet att vi är lika gamla, och jag vet vad hennes man heter, de detaljerna kom fram under vårt samtal. Det hjälper inte mycket, för jag vet ändå inte vad hon heter. Jag ger upp tillfälligt och sover på saken, kanske klarnar det med tiden. Men nog är det väl själva sjutton…..

En annan sak som är åt helsike… Man fick köpa en Twistpåse för fem kronor på en av affärerna. Självklart slog jag till på det erbjudandet. Tänkte förstås spara godsakerna till jul, men skulle väl ändå inspektera påsen lite vid hemkomsten. Så förtvivlat liten och ynklig den såg ut. Är de så små nu för tiden, eller är det här någon snålvariant som vi ”lurats” att köpa, och så tror vi att vi fått den så billigt? Ja, det var då inte så mycket att spara, och den kostade ju inte mycket heller. Ni hör att jag är bra på att finna försvarande argument för att påsen inte ska sparas… Alltså beslutar jag mig raskt för att öppna påsen och dissekera innehållet, och vad finner jag då? Jo, att inte mycket är som det var på den gamla goda tiden minsann! Förutom väldigt liten påse så är det bara ynka två sorter som är som de ska vara, dvs som de var när jag var liten: lakrits och fransk nougat. Sen är det japp, dajm och olika toffékarameller. Inte fanken ska det vara japp och dajm i en twistpåse!? Vad var det för fel på de sorter som fanns där förut?

Ja, så där kära vänner finns väl ännu ett bevis för att bäst före datumet håller på att gå ut på den som just nu sitter och hanterar tangentbordet. Var ska det här sluta?

Kommentera

