29 december 2012

Jodå, jag lyckades samla krafter nog att delta i gårdagens evenemang. Efter mitt ”gympingpass” (som jag beskriver i gårdagens inlägg) var det dags att vila lite. Gissa om jag blir förvånad när jag nästa gång slår upp ögonen och finner att klockan är tjugo i tre på eftermiddagen! Jag har sovit precis hela dagen. Hur sjutton går sånt till? Det är i varje fall ett nog så klart bevis på att jag inte är frisk än. Hur lång tid ska det ta att få den här asade förkylningen ur kroppen?

En kompis ringde precis när jag vaknade, han trodde säkert att jag var onykter så lullig i skallen som jag var! Nåväl, jag lyckades ta mig upp ur sängen och vakna till och ge mig iväg till ordenshuset för att musicera med några av mina vänner. Rostigt, riktigt rostigt var det, och svett blev jag, trodde jag skulle svimna på kuppen, men det gick. Sen började filmvisningen, en naturfilm av Jan Lindblad, delvis inspelad här i våra trakter. Jan Lindblad vistades rätt ofta i bygden, eftersom han hade en stuga här i närheten. Man kan inte låta bli att imponeras av hans arbete, herregud så mycket tid han måste ha lagt ned på att få ihop en så lång film. På hans tid fanns förstås inte lika bra hjälpmedel som det finns idag heller. Minst lika imponerad som jag är av själva filmen är jag av texten, den är full av kunnande och fakta, en smula humor och samtidigt nästan lyrisk. Bra framförd är den också, enligt uppgift av Lars Ekborg.

På dagens program står uppvaktning av grannfrun. Säkerligen finns det mera som står på ”vänt”, men jag fortsätter att ta det lugnt och spara på krafterna. Det får bli som det blir…

Men vänta få se – det är ju lördag! Då blir det förstås lösande av melodikrysset också! Jag känner mig genast lite piggare!

Kommentera

