Årets sista dag…

Tänk att det gått ännu ett år, vart tar tiden vägen? Ibland känns det som om jag slösar bort verkligt värdefull tid i mitt liv. Dagar kommer och dagar går utan att jag riktigt tar tag i dem och medvetet fyller dem med innehåll. Fullt upp är det ju, inget problem att få dagarna att gå, men det är som att jag mera låter det bli som det blir…

Kanske är det bra, eller kanske inte, jag vet inte. Det enda jag vet är att jag har färre dagar framför mig än bakom mig, och att det så här i funderande stund känns rätt dumt att inte lite mera medvetet försöka fylla dem med just det som jag vill ska hända. Fast det kräver ju också att jag sätter mig ner och funderar över vad jag egentligen vill, inte det lättaste precis.

2012 har varit ett rätt tungt år, precis som några år före det. Jag har inte läst igen mina blogginlägg för att friska upp minnet, kanske gör jag det senare, men just nu vill jag inte. Det får räcka med det jag minns så här, rakt upp och ner. Det som har varit har varit, inte mycket att göra åt de sakerna nu. Ett nytt år väntar, helt oskrivna blad ligger framför mig och alla andra. En del saker kan vi påverka, andra inte, men det är upp till oss själva att försöka göra vår tillvaro så meningsfull som möjligt. Det är inte mycket idé att skylla på andra för att saker och ting inte blivit/blir som vi vill alla gånger. Vi gör val hela tiden, även om vi ibland tror att vi inte gör det.

Det känns skönt att lämna det gamla året, och jag ser fram emot att möta det nya. Förmodligen blir det inte så där väldigt stor skillnad, mera en symbolisk möjlighet att lämna gammalt skräp och se framåt med lite nya krafter. Gott så!

Min vandring här på jorden har hittills varat i dryga 53 år. Många misstag har jag gjort på den färden, men jag antar att det i viss mån är så det ska vara, hur ska man annars lära sig saker och ting? Jag har också presterat en hel del bra saker, och hoppas och tror att jag tagit lärdom av mina misstag, och att det fått mig att bättre uppskatta det goda i livet. Det finns en hel del som jag önskar jag kunde påverka, men som jag får ta som det blir och gilla läget. Sen finns det en hel del som jag faktiskt kan ändra på framåt, för att det ska kännas ännu bättre. Om jag orkar genomföra dessa förändringar vet jag inte, men jag ska försöka i varje fall. Det första steget är att göra medvetna val, och lite klokare borde jag väl bli med åren tycker jag. Ett litet steg är också ett steg….

Hur som helst så är jag mest av allt tacksam, för mitt liv, alla möten med fantastiska människor, alla upplevelser. Kanske skulle det vara obligatoriskt att alla skulle skriva sina memoarer. Jag är övertygad om att vi var och en skulle kunna fylla sida upp och sida ner med saker att vara tacksamma för, om vi bara väljer att se dem. Fokuserar vi på jämmer och elände är det sånt som kommer att dominera våra liv. Samma sak gäller om vi ställer in blicken på allt fantastiskt vi har i våra liv. Valet borde vara enkelt, eller hur?

Jag hoppas att 2013 blir det år då jag och alla mina medmänniskor väljer att fokusera på det positiva i stället för det negativa. Jag hoppas att 2013 blir året då alla människor börjar unna sina medmänniskor lycka och välgång. Först då kan man få verklig lycka och framgång själv.

Från djupet av mitt hjärta/ab imo pectore hoppas jag att 2013 blir ett fantastisk år för mig och för dig och för alla andra levande varelser som finns! Jag hoppas att vi alla vågar tänka några nya tankar och pröva vingarna med något som vi aldrig vågat tidigare.

Gott Nytt År!

2 thoughts on “Årets sista dag…

  1. Kat. skriver:

    Allt det du skriver skulle jag kunna skriva under på. Vi människor är alla unika, vi är olika, men ändå finns det många likheter, många beröringspunkter. Precis som du har det varit ett jobbigt år, men jag ser fram emot ett gott nytt år. Ett steg i taget får det bli. Jag önsakr dig ett
    Gott Nytt ÅR!

    • Ängeln skriver:

      för din kommentar på min blogg och för din nyårshälsning!

      Visst är det spännande att ”botanisera” runt i cybervärlden och via bloggandet få kika in i olika människoöden. Det är en ny sorts vänskap som jag gillar, och jag tror skrivandet fyller ett stort behov för många. Så är det åtminstone för mig, och det hade jag ingen aning om innan jag började blogga.

      Nu får vi se framåt och försöka fylla varje dag på det nya året med meningsfullhet. Det blir spännande!

      Lycka till med ditt bloggande och god fortsättning på det nya året!
      ”Ängeln”

Kommentera

