Det ska kännas gott i hjärtetrakten…

Ja så är söndagen här, vilodagen ska det väl vara är det meningen. Fast så är det ju knappast nu för tiden, tillgängligheten är hög på allt och alla. Ska väl så vara, annars klagar vi… Fast jag tycker det är helt åt skogen. Inte undra på att det blir dyra varor när affärerna ska vara öppna snart sagt dygnet runt. Nog sjutton kunde vi lära oss att planera vårt handlande en smula – säger hon som nästan alltid dyker upp i affären fem minuter innan de ska stänga! Fast jag skulle kunna – om jag var tvungen, så det så!

Gårdagen förflöt lugnt och stilla. Inte mycket nyttigt utförde jag då, om man inte räknar att umgås med goda vänner som något verkligt prioriteringsvärt förstås. För det är det väl? Åtminstone tycker jag det! Man – jag – behöver såna dagar emellanåt. Det finns väl som vanligt massor som skulle/borde göras, men det väntar väl en stund till kan jag tro.

Synd nog dök en gammal bekanting upp igår kväll. Efter att ha hållit sig förvånansvärt lugn ett tag nu fanns den plötsligt där och krävde min uppmärksamhet med full intensitet – den förbannade värken, min siamesiska tvilling. Ingen förvarning, bara pang och så är allt som vanligt. Väckte mig i morse gjorde den fulingen också, fast jag fick faktiskt sova till kvart över sju, så det var ju snällt. Lite sovmorgon blev det. Inte mycket idé att gnälla och protestera, men nu har jag gjort det i alla fall!

Tur att musiken finns, det enda som lindrar och förvillar när verkligheten känns lite för verklig. Spelade en stund tidigt i morse för att vända tankarna i en bättre riktning. Åt sen frukost i skenet av levande ljus, rofyllt och skönt.

 Glad ängel

Denna ängel var mitt frukostsällskap, som gjorde sitt bästa för att sprida glädje och få mig på bättre tankar. Jag tror hon lyckades rätt bra. Tog fiolen igen och spelade en av mina egna skapelser som jag kallar “Lyckligt lottad”. En rätt trivial låt för all del, men gjord i en stund av stor lycka en sommardag 2009. Den är skön att återvända till emellanåt för att påminna mig själv om att jag trots allt är rätt lyckligt lottad ändå. Det gäller bara att fokusera på rätt saker. Nu tänker jag njuta av den här dagen och göra mitt bästa för att fylla den med nya minnesvärda ögonblick.

Carpe diem!

 

Kommentera

