25 januari 2013

Fy fadderuttan, lika kallt idag med! Fast imorgon vänder det och det passar mig bra, då ska jag och några kompisar ut på roligheter. Det skulle vi väl även om det varit kallt, men eftersom några mils bilåkning inkluderas i vår ”njutardag” känns det bra mycket trevligare om termometern visar lite mera anständiga nivåer. Nästa vecka ska det bli plusgrader, det är snabba svängningar här i livet, bara att hänga med och gilla läget.

Gårdagen försvann snabbt, efter jobbet hade jag den stora turen att bli bjuden på klimpsoppa hos svärmor. Riktigt gammeldags mat, sånt som jag aldrig kommer mig för att göra. Men det är gott, även om jag föredrar klimp bredvid egentligen. Svärmor gör någon variant där klimparna släpps i mot slutet av kokningen. De blir rätt hårda och smakar inte mycket egentligen, men de hör ju liksom till. Min mamma gör en annan variant där klimparna är lösare och serveras separat, så att var och en tillsätter sin egen klimp i soppan. Det är säkert en vanesak hur man vill ha det.

Direkt på maten följde något nytt i mitt liv. En god vän har tagit sig an en del av mina kompositioner och försöker få ned dem i notskrift. Nu provade vi dessutom att spela dem tillsammans på fiol och kyrkorgel. Kanske blir det något som andra får ta del av någon gång, eller kanske inte, det visar sig. Trevligt var det i alla fall. Ett av kännetecknen för min släkt är breda axlar, där finns gott om plats för Jante att sitta, kanske är det därför jag har så ont i mina? Jante har många bestämda åsikter om vad jag bör och inte bör. Det här är en av de sakerna han gärna lägger sig i. Hittills har han vunnit nästan jämt, men man vet ju aldrig, en vacker dag kanske jag får nog av Jantes intrigerande i mitt liv och ber honom flyga och fara. Vem vet vad som kan hända då?

 

2 thoughts on “25 januari 2013

  1. Inger skriver:

    så spännande att jag känner en kompositör …

    kram Inger

  2. Ängeln skriver:

    Jo du! 🙂
    Det finns en hel del dikter i byrålådan också, men de får nog ligga kvar där i tryggt förvar!

Kommentera

