17 februari 2013

Minsann, det blev en tidig morgon idag med, fast det är söndag. Jag vaknade redan vi femsnåret, fast det är väl som det brukar. Och igår blev det inget nattsudd, la mig vid halv tio – tio sådär, så jag har ju skramlat ihop rätt många sovtimmar ändå. Barnbarnet, som kom på fredagskvällen, är fortfarande kvar, och hon ville förstås se på melodifestivalen, jag lyssnade med ett halvt öra. Kan inte säga att jag minns något av bidragen, men jag var väl inte heller så engagerad precis.

Fredagskvällen tillbringades med goda vänner, och när jag kom hem skulle jag kolla lite på ”Tyst vittne” på tv, jag brukar se på det ibland, om jag inte har något bättre för mig. Barnbarn och herrn i huset var ordentligt trötta, så de dröp i säng, men som sagt, själv skulle jag se lite på tvn då. Det gjorde jag väl också, men sen rätt som det var så fick jag försöka skärpa till mitt sinne för att få ihop handlingen i programmet. Hur jag försökte så lyckades det dåligt. Så småningom fann jag förklaringen – när jag kollade på klockan – det visade sig att ”mitt program” tagit slut för länge sen. Klockan var 03.18 och då var det ett helt annat program som visades. Inte konstigt att jag inte hängde med i handlingen! Jag hade med andra ord sovit i flera timmar i tv-fåtöljen! Ja, så kan det gå!

Om jag nu också ska ge en resumé av lördagens förehavande, så blev det inte mycket vettigt uträttat då inte. Om man inte räknar socialt umgänge med goda vänner som viktigt, och det är väl egentligen det viktigaste av allt – att vårda sina vänner. Melodikryssande i realtid, med kryssvännerna, precis som det ska vara! Sen firande av grannen, fast vi tjuvstaratat med det redan på fredagskvällen. Därefter påstod magen att den absolut ville ha lite rättförs förskaffning, så då satte jag igång och lagade mat i parti och minut. Ädelostbiffar och fläskkarré med smarrig sås förfärdigades. Hade också tänkt göra kålpudding, blev så sugen på det, men se då fanns det ingen vitkål på affären, och därmed gick inspirationen över, köttfärsen återförpassades in i kylskåpet, så den måste jag ta rätt på idag iställe.

Lördagen bjöd också på en förskräcklig värk i nacken, en sån dag där inga tabletter tycks hjälpa, och då blir man trött, sliten och ganska osocial. Idag är det något bättre, men inte bra. Inget fiolspel således, men sång ska det bli i varje fall. Det är biskopsvisitation här i församlingen, och så ska vår kör sjunga i samband med detta. Förhoppningsvis går det bra.

Kommentera

