20 mars 2013

Vaknar upp till en aningens grådyster onsdagsmorgon. Våren kämpar för att komma till sin rätt samtidigt som vintern håller emot allt vad den kan för att få stanna en stund till. För tillfället verkar vintern vara den starkaste av de två, men det gäller bara att hålla ut, inte ge upp, våren kommer förr eller senare. På radion sa de precis att våren dröjer ytterligare tio dagar. Kanske är det gamla uttrycket att ”det ska vara slädföre fram till påsk” som gäller än. Här har vi inte fått mycket snö de senaste dagarna, och det är jag tacksam för. Via bekanta har jag hört att 30 mil österut fick de 2 dm nyss. 30 mil söderut var det också mycket snö på gång, så vi har klarat oss fint.

Min kropp verkar också delta i någon sorts kamp mellan det onda och det goda. Rätt som det är känns det som att jag skulle bli dunderförkyld, ont i halsen, snorig, örvärk, sen försvinner det, för att i nästa stund vara där och retas likafullt. Det är väl ett vårtecken så gott som något antar jag.

I måndags var jag på knivkurs igen. Numera är slidan utskuren, kantslipad och en D-ring är ditsydd efter mycket om och men… Förra gången tyckte jag det var både kul och lätt att sy, men nu var det nästan omöjligt att få till det. Undrar var någonstans i hjärnan jag lagrat den kunskapen? Hoppas jag kommer på snitsen till nästa gång, när jag ska sy hela slidan. Fast det återstår en del ”fickel” innan jag åter får ta nål och tråd i min hand. Lädret ska blötas, ritsas och sporras. Det ska räknas ut hur många hål det ska vara, tråden ska delas och förberedas, så det är ännu några timmars jobb kvar.

Kommentera

