20 april 2013

Idag vaknade solen före mig. Den gick och la sig långt före mig också, det är jag säker på. Gårdagen var en sån där dag när oro, längtan och saknad fyllde min kropp, huller om buller utan att jag får någon riktig ordning på det. Jag får såna dagar ibland, och då känns inget som det ska. De kommer och går, det är bara att bita ihop och stå ut, det är inte första gången, säkert inte sist heller. Förståndet vet så väl vad som gäller, men hjärtat och själen struntar blankt i den saken. Såna dagar vill inte sömnen infinna sig i första taget, inte blev det bättre av att jag drack kaffe sent heller. Fastnade framför tvn till långt in på småtimmarna, det är ju ett sätt att försöka förvilla sig själv i alla fall.

Att solen är på gott humör gör den här dagen bättre, men jag ser inte fram emot förmiddagen, det gör jag inte. Min vanliga sysselsättning melodikrysset får finna sig i att lösas något senare än vanligt. Först väntar, vad jag förmodar, en fullsatt kyrka och begravning. Det blir säkert en vacker, men väldigt sorglig stund. Förmodligen kommer det att ta några timmar efteråt att skaka av sig känslan. Jag lider med de närmast anhöriga som måste gå igenom den här processen.

Sen får vi se vad dagen har att bjuda på, det är inget särskilt på programmet. Kanske tar jag mig i kragen och sprättar ur det trasiga blixtlåset ur mina jeans och ersätter det med den för gårdagen nyinköpta dragkedjan. Inte det lättaste uppdraget att få det snyggt, men med lite tur och en del skicklighet ska det väl gå. En promenad i det vackra vädret vore väl inte helt fel heller. Vi får se. Det är skönt att ha lite luft i programmet.

Kommentera

