28 april 2013

Igår fanns det inte tid och ork till nån längre bloggning. For tidigt på morgonen och kom hem på kvällen. Vädret var ljuvligt och dagen blev intensiv men också väldigt trevlig. Runt 100 spelmän samlades på Västanviks folkhögskola i Leksand för att spela in en cd. Det var spännande att se hur det hela skulle avlöpa, men det gick väldigt smidigt och alla var skärpta och på hugget.

Innehållet på resten av helgen har väl mest präglats av vår lille fyrbente vän och hans behov. Igår när jag var borta var han och husse och hälsade på en hundkompis. Medans husse hjälpte den andre hussen att snickra lite passade de två hundarna på att leka och springa runt, så när kvällen kom var det en mycket trött liten vovve. Idag han inte varit lika trött, men har fått träna på att vara bak i bilen i hundburen och att vara i hundgården, sånt tar nog också lite på orken (hoppas jag!). Däremellan har vi ätit och promenerat mest hela tiden.

Jag bestämde mig för att försöka slå två flugor på en smäll, och göra lite utomhussysslor samtidigt som jag tränade valpen att vara i hundgården. En hel del finns att önska när det gäller mina färdigheter med tomtskötsel. Jag vill inte påstå att jag pysslade i trädgården, för någon trädgård kan jag knappast skryta med att ha (några ovårdade rabatter och en hel del gräsmatta), men benämningen tomt lär väl vara korrekt i varje fall.

Lövräfsan plockades fram, och så skulle jag också försöka hitta några arbetshandskar att ha på mig. Jodå, jag hittade hela fyra stycken. Lägg märke till att jag inte säger två par utan fyra stycken – tre högerhandskar och en vänsterhandske! Omaka förstås! Vad beror sånt på? Är det så att enfotingen som snor strumpor här i huset också snor handskar? Nåväl, det gick ju an eftersom jag till slut fick en vänsterhandske också, så jag jobbade på i flera timmar med att klippa torra buskar, räfsa löv och ogräs. Man känner sig ju lite duktig efter en sån aktivitet, rätt fint blev det dessutom! Hunden var också duktig och försökte sig till och med på att ta sig in i hundkojan på egen hand. En läraktig ung gosse!

Nu har han dessvärre sovit en god stund, vaknade nyss och nu är det full fart, så det lär väl bli lite nattvak är jag rädd. Jag borde kanske ha passat på att sova middag när han sov, men det är så dags att tänka på den saken nu.

Kommentera

