Sköna maj välkommen till vår bygd igen….

Har tagit mig igenom ytterligare en dag, det är ungefär så det känns just nu. Fortfarande chockad och sorgsen av det tråkiga beskedet om min väns bortgång. Ordnade med en blomma till familjen med spelmanslagets varma deltagande. Det känns futtigt, men är i alla fall bättre än inget.

Antar att jag är ungefär som en struts som gömt huvudet i sanden, jag försöker skjuta bort tankarna på det hemska, och om jag låter bli att tänka på det så kanske det inte har hänt, utan allt är som vanligt. Fast sen kommer ju verkligheten ifatt mig, och då blir det så där trångt i bröstet och svårt att andas.

Pratade med några andra i spelmanslaget på telefon, de bär på samma känsla, man har svårt att få tankeverksamheten att fungera som den ska, har huvudet under armen liksom, gör det ena toket efter det andra. Fiolen lockar inte det minsta just nu, påminner allt för mycket om vår vän. Men livet måste gå vidare och vi får rycka upp oss, det skulle han ha velat, det vet vi.

Ja, så nåt riktigt festhumör det var det svårt att hitta inför sista aprilfirandet, men det skingrar tankarna att träffa andra vänner och vi har ju en mångårig tradition att samlas vid en egen liten brasa och sen äta ärtsoppa med varm punsch till. Lite frågetecken var det inför hur det skulle fungera nu när vi fått ”smått”, men det gick över förväntan bra. Hundarna låg i bilen och sov mest hela kvällen. Självklart var de med när vi var ute och eldade. Det var spännande för lillpojken med alla människor och annat som fanns att upptäcka, så sen somnade han snällt i bilen igen när vi gick in för att äta ärtsoppa.

Helt plötsligt hade timmarna gått och det var dags för att vandra hemåt och nu väntar kudden på ett besök. I natt är det jag som har ”hundjouren”, valpen sover gott just nu, och jag ska snart göra detsamma. Han brukar vakna nån gång per natt och behöva gå ut, så det är bäst jag passar på att sova nu när det är lugnt.

Kommentera

