Koko – koko

Då har jag klarat av ännu en gökotta, det är för min del en mångårig tradition att packa ner fiolen och bege mig till det vackra bustället för att hälsa våren välkommen. När jag vaknade i arla morgonstund regnade det, det var inte på smått vis utan det fullkomligt forsade ner. Typiskt tänkte jag och drog täcket över öronen för att försöka somna om.

Projektet gökotta ute i vår härliga natur kändes rätt hopplöst då, men se, som genom ett under så klarnar det upp när det drar ihop sig till gökotta, regnet upphör och fåglarna drar igång med ett frenetiskt kvitter. Perfekt inramning med andra ord. Speciellt stor publik blev det inte, och spelmanslaget kom till slut att bestå av endast mig, inte mycket att hurra för, men turligt nog spelar ju kantorn dragspel, så vi två får bilda en spelmansduo och sköta den musikaliska biten. Så värst käsen är väl inte publiken heller, så vi får med beröm godkänt, och har på kuppen riktigt trevligt själva.

Sen är det dags för fikastunden efteråt, att det kan vara så gott att äta medhavd matsäck! Vi tränger ihop oss och delar som bröder och systrar på det vi tagit med, och innan vi far hemåt igen har både gukku ropat och solen kikat fram. I sluttningen mot sjön syns tydligt att en av björkarna grönskar, så ja, nu är det vår! Äntligen!

Kommentera

