13 maj 2013

Håhajaja! Den lille gossen prövar sin mattes tålamod! Han växer så det knakar, det märks mest på att han börjar nå på allt fler ställen. Nyss tog han ett skutt upp mot bordet och tippade ur hela min temugg med det goda teet som är köpt i Tyskland och som jag bara hade nån enstaka påse av… Hårda ostmackor är inte fullt så hårda och goda om de får bada i varmt te och blötas upp underifrån…

Sen är det allt mera här i hemmet som börjar ha hål både här och där, där det inte alls ska vara nåt hål. Bland annat en av mina sköna sommarskjortor i skirt blommigt bomullstyg. Jag hade glömt av att jag hade den, och blev så glad när jag hittade den i garderoben här om dagen. Hängde den på en av köksstolarna när jag kom hem, eftersom jag allt emellanåt blir rätt varm nu för tiden, vad nu det kan bero på…. Efter en stund skulle jag kolla vad den söta herrn hade för nåt under bordet, en bit av en plastpåse trodde jag. Men icke – det var en prydligt hoprullad fyrkant från min sköna skjorta. Sånt kan sätta fart på blodtrycket, jag lovar!

Idag har jag för en kort stund förflyttats hela fyrtio år tillbaka i tiden. Jag och några arbetskamrater skulle idag delta i en kurs i Ludvika. Den skulle hållas i Lorensbergaskolans skolkök. Visst hade det reparerats och grejats under årens lopp, men helt plötsligt dök tydliga minnesbilder upp från hur vi brukade få koka mjölkchoklad när vi kom till skolan på morgnarna. Hon var allt väldigt snäll vår hemkunskapsfröken Britta! Jag minns också när vi lagade levergryta på en lektion. Den här dagen var det andra rätter som stod på menyn, gott blev det och trevligt var det också. En givande dag, men trött blev jag också på kuppen.

Nu återstår inte mycket annat än att krypa till kojs. Imorgon gäller det att vara på plats på den vanliga arbetsplatsen igen, laddad och på gott humör.

Kommentera

