Lite närmare sommaren…

Så har jag då begett mig cirka 30 mil närmare sommaren. Det är skillnad, här är riktigt grönt, inga ”musöron” utan riktiga stora blad. Inte så många björkar, men gott om andra träd.

Hundvalpen har mycket att undersöka, det här huset är stort som ett hav jämfört med vår lilla ”hundkoja”. Det finns allt möjligt som man bara måste kolla på, helst smaka lite också. Dessutom finns det två nya stora hundar, fem katter och en hel skrälldus med hästar att försöka sätta fart på! I detta har han redan haft en viss framgång kan jag berätta.

Valpen och jag började morgonen runt sextiden, och lyckades hitta lämpliga ställen för att göra ”morgonbestyren” på. Sen hade vi den äran att sköta morgonutfordringen av hästarna. Hjärtligt välkomnade blev vi där, alla var hungriga och sugna på frukost.

Sugen på frukost börjar jag bli själv också, dessvärre är jag inte teknisk nog för att ens koka tevatten i detta moderna hus. Det är nog av nöden tvunget att jag lägger in ett lite längre besök här när semestern kommer, så jag får lite kläm på hur saker och ting fungerar. En enkel och snabb lösning skulle förstås vara att gömma en vattenkokare i något av skåpen.

Men jäklar! Där höll det på att ta slut på bloggningen! Minsann om jag inte lyckades med att vända tangentbordet på tvären – igen! Jag har lyckats en gång tidigare, det skedde hur lätt som helst, men var ett jäkla helsike att ändra tillbaka igen. Ja, alltså det är ju lätt som en plätt om man vet hur man gör, men nästan oöverstigligt om man ska ha huvudet på sned för att kunna läsa på skärmen, medans alla tangenter är på andra ledden och man måste tänka tvärtom när man ska styra musen. Vis av tidigare erfarenheter använde jag nu en annan dator för att leta rätt på snabbkommandot. Man kan ju tycka att jag borde komma ihåg det sen förra gången, men icke sa nicke. Lösningen är enkel – när man kan den: ctrl+alt + den piltangent som är aktuell. I mitt fall var det pil uppåt. Lägg det på minnet gott folk. Det behövs bara att du sveper över datorn för att jaga bort lite damm, och så är ”katastrofen” ett faktum!

Nåväl, nu ger jag mig för den här gången, nöjd med att jag lyckats reda ut det jag ställt till med. Kanske ska jag ta och utmana någon av de moderna köksapparaterna när jag ändå är i farten. Man vet aldrig, jag kanske är händigare än jag vet om! 

Kommentera

