21 maj 2013

Två premiärer blev det igår – första rabarberkrämen för i år kokades och gräsklippning för första gången – så nu är våren ordentligt på gång, går väl över i sommar innan man vet ordet av.

Jag tillbringar rätt mycket tid i skogsmiljö nu, det är bra miljö för tankearbete, och så måste valpen förströs så han håller sig lugn. Även där händer saker, blåbärsriset har slagit ut och blommar för fullt, så sent som i torsdagskväll var det knappt så bladen syntes alls. Hittade också massor av murklor på en av mina promenader. Enligt livsmedelsverket ska man inte alls äta stenmurklor, så jag vet inte hur jag ska göra. Det finns tydligen tre sorters murklor, två icke giftiga och sen just stenmurklan som betraktas som giftig. Säkert är det här just stenmurklor. Det mesta lutar nog åt att jag plockar lite ändå. Jag har ju ätit tidigare utan större men, så en gång till borde väl inte vara nån fara, men man får ju förvälla riktigt ordentligt. Ett kantarellställe av samma dignitet hade ju varit betydligt bättre, men man kan ju inte få allt här i världen.

Den här dagen ser ut att bli grådyster och regnet liksom hänger i luften. Nu har jag i varje fall plockat in tvätten som jag hängde ut sent igår, så kanske det klarar sig från regn i alla fall. En kik på väderleksprognosen säger att det ska vara uppehåll, men det har ju hänt att de haft fel förut! Det lär väl visa sig.

One thought on “21 maj 2013

  1. Hej!
    Hamnade på din blogg och apropå rabarber kräm: hälsa på hos mig!
    lade just upp en bild på min rabarber odling!
    /anna

Kommentera

