26 maj 2013

Idag är det mors dag, om det nu ska behövas någon speciell dag för oss morsor? Man borde väl uppmärksamma sina nära och kära lite då och då och inte bara när det är speciella dagar tycker jag. I min familj har vi aldrig varit särkskilt mycket för att fira varken det ena eller det andra. När jag gick i lågstadiet kommer jag ihåg att man alltid ritade kort till mors- och fars dag. Det är väl omodernt idag skulle jag tro. Förmodligen får man inte göra det längre ifall det är någon som inte har någon mamma eller pappa, för att inte den eleven ska känna sig annorlunda och utpekad. Det finns många måsten nu för tiden…

I varje fall har det varit en lugn och skön helg för min del. Började slappa redan på fredagskvällen, då jag och två vänninor for till Snöån för att inta sparrismeny. 5 olika rätter, alla med sparris som ingrediens. Lite annorlunda, men gott och trevligt.

Lördagen tillbringades utomhus mestadels. Då for vi till stugan och grejade lite, det finns gott om göra även där – löv, gräs osv, men ändå är det rofyllt och skönt att vara där. När kvällen kom packade vi ihop och for därifrån för att grilla med goda vänner.

Idag fortsatte sambon feja vid stugan, medans jag for till min mamma för att hjälpa henne med gräsklippning. Jag passade också på att låna hennes symaskin för att laga skjortan som hundvalpen drog sönder tidigare, samt byta dragkedja i ett par byxor. Det var flera år sen jag gjorde det senast, så det var lite ringrostigt, men det gick bra. Är riktigt nöjd med mig själv faktiskt. Ytterligare två plagg blev lämnade kvar för vidare behandling, en linnetunika där dragkedjan gått sönder, och byxorna som ska vara till, där jag fastnat i ett dörrhandtag och dragit upp en stor reva bak på rumpan. De får ligga kvar till nästa gång jag kommer, om inte snälla mamma förbarmar sig över dem innan dess. Jag gjorde en sväng in på stan för att försöka få tag på en dragkedja, men tyvärr var det stängt, så då är det bara att vänta en stund till.

Nu ska jag krypa ner under täcket, jag är trött och imorgon väntar en ny arbetsdag. God natt!

Kommentera

