7 juni 2013

Nu har jag visst kommit in i det där med att vara nattuggla igen. Det är märkligt hur fort det går att falla tillbaka i gamla mönster. Vanlig jobbdag har det varit idag, fast ovanlig ändå eftersom skolbarnen var lediga och ovanligt få barn på min andra arbetsplats också. Jag for tidigare än vanligt till jobbet, tänkte att jag skulle gå hem tidigare också, men så blev det ju inte, snarare åt andra hållet.

Duschade innan jag for hem. Sen hann jag inte så mycket mer, eftersom jag skulle besöka en konsert några mil bort. Det var ett grannspelmanslag som skulle framträda i kyrkan med låtar av och efter Anders Frisell. En fin avslutning på veckan att få sitta lugn och avslappnad och lyssna på vacker musik, värst är att tröttheten hinner ikapp en när man stannar till. Jag vill gärna blunda och njuta, tycker att jag då bättre kan ta till mig musikens olika nyanser, men samtidigt inbjuder det till att somna också. Efter en stund piggnade jag till i varje fall, och när konserten var slut var jag lite pånyttfödd.

Trevligt att träffa en massa spelkompisar, även om det var lite vemodigt att vara på just den platsen, eftersom det var där som begravningen av min goda vän ägde rum för tre veckor sen. Hade allt varit som det skulle hade han säkert varit en av besökarna på konserten, och en av de jag glatt samspråkat med efteråt. Nu fick jag nöja mig med att besöka hans grav och berätta hur mycket vi alla saknar honom, att det är som ett stort tomrum efter honom i spelmanslaget som vi inte vet hur vi ska lyckas fylla. Inte vet jag om han hörde. Kanske, kanske inte. Vem vet hur det fungerar? Man vill ju tro att våra nära och kära finns med oss även efter döden, men hur ska man kunna veta?

Sen skjutsade jag hem min medpassagerare och återvände till mitt. Hann med lite fredagsmys med några andra vänner också innan det var läggdags. Imorgon väntar en hel del göromål, så nu får jag se till att komma i säng.

Kommentera

