Prinsessbröllop

Ja, så är det söndag igen. Valpen bryr sig inte mycket om vilken dag det är. Han vaknar, precis som småbarn ofta gör, tidigt. Vanligtvis 5.30, men sov en liten stund till idag i varje fall. Har man tur kan han, efter att ha varit ut och gjort sina morgonbehov, somna om en stund till, men oftast är det full fart då.

Kanske är han fortfarande lite trött efter att ha tillbringat det mesta av gårdagen med äldsta dottern och hennes bautastora hund. De kommer bra överens, men han har utan tvivel lite mer respekt för denne koloss än han har för sitt vanliga sällskap, som ju är betydligt äldre, men i kroppsformat väldigt mycket mindre. Hon tackar nog för avlastningen, kan behöva vila upp sig en aning emellanåt. Det är jobbigt att vara “barnvakt” hela dagarna! Nu fick hon vara hemma och ta igen sig medans matte och valpen var ute på äventyr.

Själv tillbringade jag dagen med min mamma, gräsklippning och lite annat pyssel stod på agendan. Sen gick vi förstås på bröllop – liksom större delen av svenska folket kan man anta! Prinsessbröllop är det ju inte varje dag, så det är klart att man måste titta, åtminstone en stund. Gissningsvis är tidningarna ett tag framöver fulla av rapporter från tillställningen: den och den var där, ris och ros över damernas klänningar, och säkerligen analyser av prinsessan Madeleine och Chris sätt att uppträda ceremonin igenom. Media gnuggar händerna och jublar inför utsikten att tjäna massor av pengar på årets stora händelse!

Men som sagt, nu är det söndag, och för min del bjuder verkligheten på sysslor långt ifrån kändisbröllopsfester. Här blir det till att greppa dammsugaren och skurkäppen i ett försök att sanera vår enkla boning efter valpens energiska framfart. Små papperslappar, tidningsremsor och jag vet inte allt ligger både här och där. Han hittar ständigt något att undersöka, och då företrädesvis med hjälp av sina sylvassa små tänder. Jag hoppas verkligen att det snart är dags för byte av mjölktänder…

Fram emot kvällen är det återigen dags för spelövning, och däremellan ska man väl ha lite mat i sig också. Igår blev jag bjuden, men idag lär jag väl få fixa den detaljen själv gissar jag. Och imorgon är det vanlig jobbdag igen. Sista arbetsveckan före semestern… Behöver jag säga att semestern är efterlängtad?

Kommentera

