26 juni 2013

Regn, regn, regn – så kan man beskriva den här dagen som helt klart blev en innedag. Inte ens hundarna ville gå ut mer än nödvändigt! Man blir slö av sånt väder, inte mycket vettigt har blivit gjort, och stup i kvarten kände jag mig så trött så jag bara ville gå och sova middag. Det ville ju däremot inte den lilla hunden, som förresten fått allt längre ben och växer så det knakar. Han tyckte att alla husets innevånare var mer än lovligt tråkiga denna dag, och har gjort sitt bästa för att få fart på oss.

För min del har det blivit mestadels funderingar och planering inför kommande fiolspelningar. Dansprogrammet till Bingsjö är klart, tror jag i varje fall, om jag inte ändrar mig igen. Och imorgon väntar spelning på begravning, när vi följer vår gamla spelkamrat till den sista vilan. Det känns ärofullt att få utföra det uppdraget, så är det ju alltid i såna sammanhang, men lite extra i det här fallet. Vi har spelat en hel del tillsammans han och jag, både på bröllop och begravning. Nu ska jag spela för honom (jag tror faktiskt att han kan höra det) och för hans närmaste. Hoppas det blir bra och att alla blir nöjda. Jag ska då göra mitt bästa.

Så en dålig nyhet då: nu har de anlänt – knotten! Usch och fy! Vad skulle de hit och göra? Ingen har saknat dem det allra minsta! Jag var ute och plockade ur bilen när de helt plötsligt dök upp. Inte en eller några stycken, utan tusentals, och alla med siktet inställt på mig och mina bara ben. Tydligen hade de lurat runt kröken och bara väntat på att någon skulle dyka upp. Som den värsta stridsarmé gick de till attack, några hundra koncentrerade sig på huvud och armar och resten tog hand om benen. Jag höll på att bli tokig! Måtte det inte bli så här resten av sommaren!

Kommentera

