27 juni 2013

Oj vad tiden går! Nu är det snart fredag igen och jag har haft semester i två veckor redan. Nästan så jag får lite panik över att tiden rinner iväg så fort. Innan jag vet ordet av så är det väl dags att sätta på sig jobbarkläderna och börja knega. Jag längtar efter några dagar där det inte är något alls på programmet, så jag kan känna ordentligt att jag har semester. Just nu är det i varje fall full upp och lite till.

Redan klockan nio i morse var jag i kyrkan klädd i Nåsdräkt, för att repa lite med två spelkompisar inför den stundande begravningen. Två fioler och en bas kom ”orkestern” att bestå av. Det lät rätt skapligt, jag tror att vår vän var nöjd om han lyssnade på oss sittande på Gud faders högra sida, eller var han nu håller till. Många fina gemensamma minnen rann förbi i tanken under begravningsakten. Tänk vad ”gubbarna” betytt mycket för mig och min acklimatisering som inflyttad på den här lilla orten. De har lärt mig mycket om livet i stort, och så klart mycket om folkmusik.

Ett riktigt rivöver har det blivit ute i stallet idag. Det har stått tomt ett år nu och jag har knappt varit innanför dörren under den tiden, så det var dammigt och skräpigt. Nu har jag fräschat upp det ordentligt eftersom yngsta dottern kommer hem över helgen och har en av sina hästar med sig. Det ska bli riktigt mysigt att få en häst på gården igen, även om det är bara för några dagar. Jag saknar inte den ständiga oron för att något skulle hända mina fyrfotingar, men jag saknar dem otroligt. Det är så vackra och kloka djur och man blir ordentligt fäst vid dem under de år man lever ihop.

En räkmacka blev det på kvällskvisten när jag och gänget från en av mina arbetsplatser besökte Ryggåsstugan för en liten sommaravslutning. Jag hade tänkt hoppa över mackan, men sen blev jag så sugen när alla andra köpte, så jag kunde inte hålla mig. En kolaöverdragen kladdkakebit slank också ner… Ja,ja det är inte varenda dag jag är ute så där, och gott var det. Det var en ständig ström av människor som kom till fiket, så det verkar vara ett populärt ställe. Det var ju en fin kväll också, det hjälper väl till.

Kommentera

