9 juli 2013

Det vackra vädret har fortsatt, och lite semesterkänsla har jag haft i några dagar nu. I natt är det regnväder utlovat, det såg mörkt och hotande ut tidigare ikväll, men nu tycker jag det har lättat. Kanske klarar vi oss utan regn ändå. När jag gick kvällspromenad med lilla vovven såg jag att de som tagit över våra höåkrar har allt hö liggande strängat ute på åkern. Det vore inte bra om det kom regn i det, så jag hoppas yr.no gett falskt alarm. Det blir andra sommaren som vi inte håller på med hö – ovant, skönt men ändå inte. När det är vackert väder och allt flyter på är det rätt mysigt med höskörd, speciellt när höet är inne på skullen. Men vore det mitt hö som låg ute nu, och med den väderleksprognosen, då vore det långt ifrån mysigt.

Jag har fått agera kurir åt mannen de senaste dagarna, skjutsa och hämta på olika ställen i skogen. Igår eftermiddag kombinerades detta med lite gofika på Karin och Katinkas sommarkafé. Kollade med en spelkompis om hon hade lust att göra mig sällskap, och det hade hon. Trevligt och gott förstås! Idag blev det en annan kombination – thaimat från min favoritthaivagn. Slank också in på Tulavippan en snabbis, där fanns en del saker som väckte lite habegär, men jag lyckades behärska mig rätt bra, och investerade slutade på 20:- för några snäckor.

När det är semester ska man göra något som man inte gör annars, åtminstone fick jag det för mig igår. Sånt som man gärna vill, men inte hinner  när vardagsrutinerna tar all tid. För min del innebar det att plocka fram knyppeldynan. Den har stått “på vänt” länge, länge. Minns inte hur många år det är sen jag senast knypplade, men nog är det mellan 20-25 år minst skulle jag tro. Nu låter det som om jag är en hejare på detta hantverk, det är jag inte, en enda ynklig spets ryms på min meritförteckning, men en är mer än ingen! “Förr i världen”, dvs när jag gick i skolan och hade slöjd, fick vi en lärobok som vi arbetade oss igenom. Det innebar att man fick prova på att göra en massa olika saker, plattsöm, kråkspark, langettstygn, knapphål, snedslåar, knyppling mm. Inte så dumt egentligen, inte för att jag kommer ihåg så mycket av det nu då, men jag ska nog försöka leta på min gamla slöjdbok och kolla igenom den igen. I varje fall så knypplade jag då, skulle tro att det var i 3:an-4:an, så det är ju några år sen. Sen när jag skulle sy min Nåsdräkt ville jag ju göra allt så himla hantverksmässigt och ordentligt. Då plockades knyppeldynan fram och spetsen “Udd och stad” knåpades fram för att fästas på “yvdeln” (=blusen). Det är en väldigt skir och enkel spets, men hellre en “simpel” handgjord och egentillverkad spets än en köpespets, så resonerade jag då. Sen har jag gjort ett antal nya “yvdelar” efter det, men då har det fått duga med köpespetsar, så man kan ju ändra sig med tiden.

Igår bestämde jag att det var dags för comeback vid knyppeldynan. Överdraget plockades av och därunder fanns ett virrvarr av knyppelpinnar hoptrasslade. Någonstans långt inne i mitt medvetande fanns ju kunskapen om hur dessa pinnar skulle föras för att skapa just min spets, nu gällde det bara att lyckas hitta den dunkla lilla vrå i hjärnan där den kunskapen lagrats. Jag började med att trassla ut alla trådar, men när det var gjort hade jag ändå inte hittat nyckeln till hur jag skulle komma igång med själva knypplingen. Korsning, vridning, korsning, vridning och så vridning igen – det hörde jag från mitt inre, men jag kunde baske mig inte komma på var jag skulle börja någonstans. Lika bra att konsultera mamma om inte mitt knypplingsprojekt skulle rinna ut i sanden. Och se! Efter att ha fått lite telefoninstruktioner så gick det hur bra som helst! Jag hade knappt inte tid att sova för det var så roligt! Nu, några decimeter nytillverkad spets senare har jag halvt om halvt bestämt mig för att försöka lära mig ytterligare en sorts spets, men vi får väl se hur det går med den saken. Först ska jag knyppla färdig den här i varje fall.

Men nu är det sovdags. Ingen knyppling alls har det blivit idag. Att jag blivit äldre märker jag, för jag är alldeles väldigt ljusberoende om jag ska kunna utföra hantverket, så det får vänta tills imorgon.

Kommentera

