10 juli 2013

Idag är det min mammas födelsedag – grattis morsan! Vi förskottsfirade lite redan i lördags när vi var ute på äventyr. Idag har vi båda varit ute på annat, så det har bara blivit ett telefongrattis.

Jag fastnade väl vid knyppeldynan igårkväll också. Jag tänkte ju att jag inte skulle börja alls, eftersom jag inte hade tid förrän sent på kvällen, men sen så skulle jag bara göra lite, och så kunde jag förstås inte sluta. Ikväll ska jag ta nya tag innan det blir så sent. Jag är rätt trött redan, så nu får det inte bli något nattsudd.

Fick nattgäst både igår och idag, barnbarnet ringde och ville komma, och det fick hon förstås. Idag tog vi med oss hennes mamma och åkte iväg för att prova på påsöm. Ett sömsätt som är lite unikt för grannsocknen, det förekommer på dräkten, men också på till exempel kuddar, grytlappar och tavlor. Väldigt vackert är det, färggrant och fint. Jag har aldrig försökt tidigare, har inte vågat, men nu fick jag för mig att det var dags. Följaktligen drog tre generationer iväg för att förkovra sig. Min mamma har redan tidigare provat på, men för oss var det alldeles nytt. Det började klockan 13 och höll på till klockan 17, och jag knåpade idogt precis hela tiden och blev nästan färdig. Lite snett och vint blev resultatet, men jag är ändå nöjd. Det ska väl bli bättre om man försöker flera gånger. Broderi är inte något som jag ägnat mig särskilt mycket åt under mitt 54-åriga liv. Korsstygn har det väl blivit, fast det är många, många år sen. Det var när jag var ung och energisk, nu är jag varken eller. Trots det ska jag nog försöka vidareutveckla mina kunskaper lite mera. Garn hittade jag en del här i mina gömmor, men jag måste ha något att brodera på också. Försökte med en bit jeanstyg, men det gick inte så bra.

Nehej, nu stänger jag av här och knypplar en bit, samtidigt som de svenska damerna kämpar på fotbollsplanen. Heja Sverige!

Kommentera

