Natt vid Nåsen.

Den första torsdagen i augusti varje år har man chansen att få njuta av musik och magik på samma gång. Då är det nämligen Natt vid Nåsen. Precis som vanligt var det så vackert så att man knappt tror det är sant. Lite mindre folk än vanligt, men många av de som var där kom från andra ställen, några hade till exempel åkt ända från Mora. De hade hört på radion att det skulle vara och satte sig i bilen och körde de dryga 10 milen (=enkel resa). Kul! Hoppas att de blev nöjda.

Det är svårt att med ord beskriva den stämning som råder under själva ”konserten”, eller vad man nu ska kalla det. Jag tror inte det finns ord som passar egentligen, det bör upplevas. Bara det faktum att flera hundra människor sitter tillsammans i tystnad känns unikt i dagens samhälle. Inte en enda mobiltelefon som ringer, bara andäktig tystnad. Scenen som bjuds är sjön Nåsen och belysningen står Gud fader själv för. Solnedgången färgar himlen och från vattnet stiger dimman sakta. Några marschaller flämtar utefter strandkanten, liksom tre eldkorgar närmast publiken, för att hjälpa till att hålla knotten borta. Allt är precis så perfekt som det kan vara.

Egentligen skulle det här räcka gott och väl, för det är så vackert så man kan få tårar i ögonen. Tänk att allt det här finns precis här hemmavid! Nog har vi tur som får bo just här! Men att tro att människor skulle komma och sitta i gemensam tystnad för att se på vattnet och solnedgången är väl en utopi antar jag. Och vad kan då passa bättre än att förstärka naturens eget skådespel med hjälp av förstklassiga musiker.

Kohorn, spilåpipa, fiol och kulning bjuds vi på, och tonerna blandar sig med dimman och far över vattnet ut i det oändliga. Anna Aronson (riksspelman på horn!) får det att verka som den enklaste sak i världen att blåsa i ett kohorn. Det är det inte kan jag meddela, jag har köpt ett, men det är i det närmaste omöjligt att få något ljud i det. För nåt år sen bad jag Anna att titta på det – det måste vara något fel på det här sa jag. Tror du det sa Anna, satte hornet till munnen och blåste en melodi. Slutsats: hornet fungerade som det skulle, men inte jag!

Näst intill lika är det med fiolspelet skulle jag vilja påstå. Att jämföra sig med Joel Bremer låter sig inte göras. Killen är ju ung för sjutton, men har ändå hunnit samla på sig mer kunskap och erfarenheter än ett helt spelmanslag tillsammans, och han förvaltar sina kunskaper väl. Hur i hela friden har han hunnit med allt? Jag blir mer och mer imponerad för varje gång jag hör honom spela.

Karin Blom och Agneta Stolpe ska naturligtvis också ha sin del av rosorna, deras instrument är rösten. Jag har aldrig provat att kula, men blir mer och mer sugen när jag hör deras röster eka ut över nejden. Visst är det spännande att tänka på hur de använde kulningen som kontaktmedel förr, för att locka på korna, eller för att meddela sig med varandra. Det var annat än att plocka upp mobiltelefonen det – som jag förresten glömde hemma, annars hade jag kunnat försökt fånga något av magiken på bild. Nu får man istället använda mina ord kombinerat med sin egen fantasi för att försöka föreställa sig bilderna själv! Nästa år, första torsdagen i augusti finns förhoppningsvis åter chansen att se och höra själv. Då är det dags igen!

2 thoughts on “Natt vid Nåsen.

  1. Inger skriver:

    Jag satt vid stugan och lyssnade, kulningen rullade fram över sjön även till oss, och det är mysigt att det är så många i sina stugor den här kvällen. Trodde först att det var ett nytt inslag i programmet men det var lomen som kom glidande och ropade nåt så fantastiskt över vattnet.
    Kändes som om han hörde till …

    kram Inger

    • Ängeln skriver:

      Tänk att det hörs så långt! Bilar och andra motorfordon hörs också otroligt väl i tystnaden, sånt som man inte alls lägger märke till i vanliga fall. I år var det en ovanligt tyst publik och knappt nån trafik alls som störde.

      Lommen kanske kände av den magiska stämningen och ville vara med på ett hörn….

      Man borde sitta och lyssna på tystnaden oftare!

Kommentera

