5 augusti 2013

Måndagsmorgon när jag skrev sist. Nu är det måndagskväll, snart tisdag om jag inte ser till att komma omkull snart!

En rätt behaglig dag har det varit. Hundgårdsträningen har återupptagits, en nödvändighet eftersom semestern snart är slut, och lilla vovven måste lära sig att vara i sin fina hundgård. Där har han det betydligt bättre än att ligga inne eller i en bil. Det har varit ett långt uppehåll i träningen för att inte slita på grannsämjan i onödan. Nu har de närmaste grannarna farit hem till sitt, så nu måste det bli hårdkörning. Det är allt för kort tid kvar för att det ska funka riktigt bra, men nu finns ingen återvändo. Det måste gå! Jag hade ju tänkt att kunna ha honom ute en stund varje dag hela sommaren, det finns inget annat sätt att vänja honom så vitt jag vet, men nu har det ständigt varit fullt med folk runt knutarna och lekande barn som han hör hela tiden, så det har inte varit de bästa förutsättningarna. När allt är lugnt och fridfullt håller han tyst, men hör han en massa människor i omgivningen vill ha direkt ha sällskap.

Något dumdristigt bestämde jag mig för att byta strängar, stränghållare, hakhållare och strämskruvar på min fiol. Jag har gjort det tidigare också, men då hade jag inte en tanke på att det var ett sånt precisionsjobb som det är så då gjorde jag det bara, och konstigt nog så gick det bra ändå. Det var rätt många år sen, och numera vet jag att det är väldigt noga var stallet står osv. så det var med en viss vånda jag gav mig i kast med det hela, men när jag väl börjat var det bara att fortsätta. Nu sitter allt där det ska igen, eller i alla fall i närheten. Får nog be en vän som är haj på sånt där att ta en liten kik, speciellt på stallets placering, bara för säkerhets skull. Sen gäller det att spela och lyssna. Jag var inte särskilt nöjd med ljudet innan, tyckte att det lät konstigt på något sätt. Kanske var det för att strängarna behövde bytas, jag hoppas det i alla fall, annars blir det till att konsultera någon som begriper sig på för att få hjälp att leta efter orsaken. Kanske är det så enkelt så att det beror på den som håller i stråken – dvs på mig själv. Det är väl mest troligt skulle jag tro!

Hälsade på goda vänner på kvällskvisten, blev bjuden på elefantöra. Det var inte igår jag åt det, jag hade glömt att det var så gott. Extra gott är det när man bara får sätta sig till dukat bord!

Nej minsann, nu gäspar jag och plirar med ögonen för att se något. Dags att gå och lägga sig innan jag slår huvudet i dataskärmen. God natt!

Kommentera

