1-4 september 2013

Kors! Jag har inte haft tid/ork att ens vara in på bloggen sen i lördags! Inte vet jag om det är så mycket bättre ställt med tiden och orken nu heller, men jag får väl ändå ta mig i kragen och haspla ur mig några ord, så ni vet att jag lever och mår – för det gör jag.

Det har varit bråda tider, fast säg när det inte är det… For bort i lördagsmorse, kom hem – faktiskt i skaplig tid – söndag kväll. Var på kombinerat 50-års kalas/inflyttningsfest. Vad kan man säga om det? Trevligt, mycket folk – de flesta hade jag aldrig träffat förut, god smörgåstårta, dåligt väder – ösregn nästan hela tiden, så tipspromenaden blev flyttad inomhus. På vägenhem stötte vi ihop med en av barnens tremänningar när vi rastade hundarna vid McDonalds i Kristinehamn. Han och familjen var på väg från Dalarna till Göteborg, och vi var på väg hem mot Dalarna igen och gjorde vårt vanliga stopp för att gå på toa och fylla på kaloriförådet en aning. Ett oväntat och oplanerat möte, men trevligt!

Måndagen bjöd på arbetsdag igen. Bråttom, bråttom! Förutom de vanliga arbetsuppgifterna skulle jag också hinna fixa till en liten ”utställning” eller vad man ska kalla det, på temat skördefest. Sånt är ju trevligt, men också stressande, eftersom min arbetstid redan är fylld till sista minuten med de vanliga sysslorna. Tur man är bra på att skynda sig! Så här blev resultatet.

Skördefest

Skördefest

Ja, innan jag visste ordet av var måndagen slut – och jag med! Tisdagen var ungefär lika stressig. Arbete, besök hos sjukgymnasten i Vansbro och så upptaktsträff med fioldamerna på det. Rätt fullt upp redan från början, och inte blev det bättre av att bilen helt plötsligt började föra ett himla oväsen. Något skrapade och skramlade som bara den. Det lät som om hela avgasröret höll på att ramla av och skrapade mot marken, men vid besiktning kunde jag inte se något. Konstigt! Vågade i varje fall inte åka i den bilen, så det blev till ett snabbt byte och ett klagande telefonsamtal till mannen, som förstås blev upprörd. Förmodligen i onödan skulle det visa sig, för efter lite fix är det numera tyst. Förhoppningsvis var det bara någon sten som kommit in på fel ställe. Tisdagen tog slut den med och onsdagen kom, också den fylld till bredden. Efter arbetet hann jag hem en vända för att peta i mig lite mat innan det var dags för sångövning. Kände mig tröttare än tröttast, men som vanligt så blir man att må bättre av en stunds musicerande. Hamnade framför tvn en stund, tittade på ett program som jag tror hette Siffror. Det var rätt intressant, så länge jag var vaken vill säga… Vaknade av att telefonen ringde, då var det något helt annat i rutan. Lika bra det, min hjärna hade fått nog för länge sen!

Nu är det torsdag, dimman låg tät över landskapet när jag var ut med hunden i arla morgonstund. Hösten är här, något man försöker förtränga när solen lyser så varmt och gott på eftermiddagarna. Herrn i huset håller på att få lite resfeber. I tio dagar, från och med imorgon, blir jag nämligen älgänka. Han och några gubbar till drar iväg till Norrland på älgjakt och lämnar mig ensam med hus och hem – och hundar! Vilket innebär att jag får se till att ha minimalt med kvällsaktiviteter nästa vecka, och istället vara hemmamatte så mycket som möjligt. Har jag tur så innebär det att jag tar tillfället i akt till att varva ner och ta det lite lugnt. Det är i alla fall ambitionen, vi får väl se om jag lyckas.

Kommentera

