8 september 2013

Nu är det morgon igen, redan söndag och snart slut på helgen.

Hur kan tiden gå så fort? En helg är ju inget när man ska försöka hinna med att vila upp sig lite. Hela tiden finns saker som ska göras, eller i alla fall borde göras. Det är just det där med skillnad på ska och bör…. De flesta “bör-göra-sakerna” blir som regel ogjorda när det gäller mig – till förmån för “vill-göra-sakerna”! Fast sen är det ändå svårt att släppa dem helt, istället ligger det där dåliga samvetet på lut och gnager, och det stjäl energi och ork.

Nu hade jag ju tänkt att jag skulle passa på att vila upp mig, ta det riktigt lugnt och “bara vara” när jag ingen gubbe har att passa upp. Fylla fritiden med “vill-göra-saker”, eller göra ingenting alls. Tredje dagen som gräsänka är inledd, och imorgon är det vardag igen och en närmare koll i min almanacka visar att veckan förmodligen blir precis lika stressig som alla andra veckor, fast utan matlådor åt mannen då. Nästa helg är också uppbokad av aktiviteter, så det var väl de här två dagarna som jag skulle “bara vara” då. Hmm, jag får nog ta mig en funderare över hur jag egentligen sköter om mig själv. Ingen annan lär ju göra det åt mig, så en skärpning behövs helt klart på den fronten.

I varje fall så strömmar Leksands spelmanslag ur mina högtalare just nu. Underbara välspelade toner som får mig att bli glad och som fyller på energi i min slitna kropp. Hur är det möjligt att få ett helt stort spelmanslag att låta så? I laguppställningen finns förvisso flera riktiga kanoner, men ändå. Det är imponerande och något att sträva efter för oss andra. Jag brukar sätta på just den skivan på jobbet när energin tar slut och jag funderar över hur jag ska orka ta mig igenom dagen. Vips så finns nog med kraft för att slutföra mina sysslor, varje spår på skivan fyller på energi och livslust. Den är min favoritskiva just nu, helt klart.

Nej, nu är det dags att njuta av lite frukost och sen kanske göra åtminstone en “bör-göra-sak”…. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Kommentera

