5 oktober 2013

En lite annorlunda lördag har det varit idag. Redan klockan sju klev jag på en buss med destination Stockholm. Målet för vår resa var Skansens klädkammare, eftersom vi skulle få en guidad visning där. På vägen ner löstes melodikrysset förstås, men jag hade inte tagit med mig någon dator, så lösningen kommer först nu.

Före vårt studiebesök intogs lunch på Blå Porten, ett populärt ställe kunde man förstå, för där kom hela tiden människor i en strid ström, antingen för att äta lunch eller för att fika. Maten var god, det blev fisksoppa för min del. Fisksoppa Fikat såg också verkligen frestande ut, hade jag varit själv hade jag nog slagit mig lös på fikabordet, men nu var jag skötsam och klok och åt mat istället. Frestelser Precis runt hörnet låg ABBA-museet, där skulle jag gärna slunkit in en vända, men det var några fler som kommit på samma idé – det var lång kö för att komma in – så det får vänta till ett annat tillfälle.

Vår beställda visning av klädkammaren tog drygt två timmar. Det var verkligt intressant att få kika in ”bakom kulisserna” och få höra om Skansens historia. De människorna som jobbar där har verkligt intressanta jobb. Nästa gång ska vi besöka Nordiska museet, det blir säkert också en intressant upplevelse.

Kommentera

