Veckan som gått…

Ja, så är det då söndag igen. Tänkte nyss: var har helgen tagit vägen, men sen kollade jag på min blogg och upptäckte att det varit väldigt ödsligt där i en hel vecka, så då undrar jag: var sjutton har den här veckan tagit vägen? Brorsan ringde för nån dag sen och framförde en kollektiv undran från sig och sin (min) mor om var jag höll hus… Jo, jag är väl här som vanligt blev mitt svar. Till mitt försvar kan sägas att veckan kantats av en hel del tekniska problem, då både dator och telefon varit ur form, eller om de helt enkelt tyckte att jag kunde behöva vara lite offline som omväxling? Sysslolös har jag i varje fall inte varit.

Så vad har jag då haft för mig? Här kommer veckan i superkomprimerat tillstånd:
måndagen minns jag inte mycket av, hade tänkt dra till stan direkt efter jobbet, men orkade inte. Slocknade väldigt tidigt.

Tisdagen kom, och med den ett uppdrag att hämta mannen i skogen efter arbetsdagens slut. Jag tog ett snabbt beslut om att stadsturen måste bli av i samband med denna skjuts, eftersom den var åt rätt håll, och flera pockande ärenden fanns att utföra. Ombyte åt mannen lades i och så ställdes han inför faktum när jag kom för att hämta honom. Starka protester infann sig givetvis (det hade jag räknat med) men här gavs inga alternativ, och till slut satt han ombytt och klar i bilen på väg mot Borlänge. Visserligen muttrande, och inte på det bästa humöret, men med var han. Vår äldsta dotter passade också på att följa med för att fylla upp lite tomma hyllor i skafferiet.

Ett par minuter före stängning slank jag så in genom dörren på djuraffären där stopp nummer ett var. Puh, det var inte mycket marginal, men jag hann, och det räckte ju gott för att katterna skulle vara nöjda och glada när jag kom hem igen. Kosan vändes sen mot köpcentret runt det nya IKEA. Det mest livsviktiga nu var att inhandla ett nytt dammsugarmunstycke. I ett hus med två hundar, två katter och en gubbe som traskar in och ut med skorna på klarar man sig inte länge utan fungerande dammsugare (mitt försök att laga det gamla munstycket med lim och silvertejp blev tämligen misslyckat). Jag har sagt det förut – jag är en riktig lantis, det kändes väldigt påtagligt nu. Herre Gud vad det var olikt sig! När sjutton hade alla de här affärerna ploppat upp ur marken? Jag blev alldeles vimmelkantig av alla nya intryck! Det blir nog att ta sig en vända dit i dagsljus, bara för att orientera sig en aning, och uppdatera kartan i mitt huvud.

Nåväl, att finna det jag sökte gick ganska snabbt, men sen måste man ju för all del kika lite på en del andra saker också…  Ett av mannens starkaste argument för att ställa in stadsresan var att han absolut skulle se fotbollsmatchen på tvn (Sverige-Portugal). Ett argument som jag förstås snabbt avfärdade med att “det är väl klart att vi är hemma då, den börjar ju inte förrän 20.45”.  Men hur det nu gick till så tog vår shopping sin tid, och dessutom hade vi problem med att få plats med allt i bilen. Jag sa åt dottern att du får nog ta bussen hem… Men det slutade med att hunden fick flytta in i baksätet, och hans stora hundbur proppades full med alla våra shoppingfynd. Fotbollsmatchen hade förstås börjat innan vi kom hem, vilket inte var något som min sambo uppskattade så värst, men som lite plåster på såren fick han i alla fall höra på radioreferatet under bilfärden hemåt.

Onsdagen innehöll som vanligt körsång. Vårt framträdande med Henrik Åberg närmar sig, så vi finslipar våra Elvislåtar. Jättekul! Efteråt, på nattkröken provbakades ett efterrättsrecept. Godkänt resultat!

Torsdag: dagens höjdpunkt var att kolla på hur Gunde skulle klara sig på hästryggen. Hann vann ju förstås inte över Malin Baryard, men nog var det underhållande att se på. Det var nog hans svåraste uppdrag hittills. Parallellt med tv-tittandet fixades en rådjurssadel i ugnen.

Fredag: Bråttom, bråttom (fast det är det ju nästan jämt)! Hem efter jobbet för att plocka i ordning alla ingredienser till en middagsbjudning. Menyn så ut så här: Förrätt: avokadomousse med räkor och rom. Huvudrätt: Rådjurssadel på en bädd av rostade rotsaker, potatisgratäng och sås. Efterrätt: Chokladfondant med hallon- och balsamicocoulis och vaniljglass. Planen var att äta klockan 19.00, och under över alla under, planen höll! Precis klockan 19 slog vi oss ner och smörjde vårt krås tills alla blev mätta och nöjda.

Lördagen gick i något långsammare tempo. En besök på Lillkyrka i Björbo för att lyssna på trevlig musik var en av dagens höjdpunkter.

Och så är vi framme i realtid igen då! Idag har jag tänkt hälsa på en spelmanskamrat som haft lite krångel med hälsan ett tag. Det besöket hade jag egentligen tänkt göra redan igår, men då hann jag inte. Nu får jag väl se till att det blir av. På eftermiddagen är det målarkurs, så jag lär inte bli sysslolös den här dagen heller.

One thought on “Veckan som gått…

  1. Inger skriver:

    Puh, säger jag bara … jag tycker jag har mycket på men dina veckor slår det mesta …

    ha en fin vecka/Inger

Kommentera

