1 december 2013

Om jag vore lite med min tid skulle jag sammanfatta min helg som sjukt bra och grym…

Nu är jag väl förmodligen både bakåtsträvande och “ute” i största allmänhet (hör ju till dem som ogillar ovanstående uttryck), så jag nöjer mig allt med att konstatera att det varit en väldigt angenäm och trivsam helg . Fylld av massor av energipåfyllande och avstressande moment har den varit.

Det började bra redan på fredagskvällen, då jag visserligen fick stressa en hel del för att komma i tid till glöggfesten jag var bjuden på, men när jag väl var där så var det ju hur lugnt som helst. Inte bara energin fylldes på, utan också kaloriförrådet… Vi började med glöggprovning, flera olika sorters glögg fanns att smutta på, och till det diverse olika smaskens. Jag är svag för smaskens, liksom för glögg, så jag trivdes så klart som fisken i vattnet. Trevliga kamrater därtill gör väl inte det hela sämre på något sätt. Senare blev det ärtsoppa och varm punsch, och ännu senare kaffe, kladdkaka och Irish coffee. Vad mer kan man begära av en fredagskväll?

Lördagen kom, och som jag planerat for jag iväg på tur. Jag fick vara med om en lite märklig upplevelse efter vägen – plötsligt får jag se den största fågel jag någonsin skådat flyga upp bredvid bilen. Helt klart är det någon sorts rovfågel, örn eller hök gissar jag på. Nu efteråt har jag diskuterat saken med min goda vän Mr. Google, och vi har tillsammans kommit fram till att det måste varit en örn, troligen en kungsörn. En enorm vingbredd hade den i varje fall, och lätt, nästan nonchalant höll den jämn fart med min bil, och slog sig sen ner i ett dött träd som stod bredvid vägen. Det var en mäktig upplevelse.

När jag åkt ett tag till uppenbarade sig plötsligt en tjäder på vägkanten. Det artade sig till att bli en ornitologisk exkursion av min resa!

Plockade så upp brorsan i Fredriksberg, som genast utsågs till protokollförande av melodikrysset, och därför försågs med penna och kryssplan. Vi tog oss igenom krysset utan allt för stora tankemödor. Jag kunde inte låta bli att skratta när första ordet blev höna och andra Ar”vingar”na". Jojo, fågeltemat fortsatte! Melodikrysset leds ju också av “And”ers Eldeman, med lite god vilja kan man få in ornitologi även där!

Sen släppte jag fågelskåderiet för denna gång och ägna mig åt andra saker. Ett besök hos “Billiga Niklas” blev det i Hällefors, liksom i en gammal Betelkyrka full med loppisgrejer som vi råkade passera. Helt plötsligt hade vi hitta en massa “bra att ha grejor”, som lastades in i bilen av de två syskonen, båda lika förtjusta i alla möjliga konstiga ting, som andra människor kallar skräp och värdelösa ting. Det fanns så mycket skoj att rota i där på loppisen, så vi nästan glömde bort det egentliga målet för vår utflykt – favoritantikvariatet i Grythyttan! Plötsligt hade klockan hoppat iväg, och vi fick skynda iväg med en väldig fart för att hinna fram till antikvariatet innan det stängdes. En halvtimme fick vi på oss, och det är på tok för lite egentligen, men nöden har ingen lag. Några böcker hann vi få tag på, och tillsammans med våra andra “fynd” så räckte det väl gott i vilket fall som helst.

Nu bänkade vi oss på caféet Guldkringlan för att fylla på kaloriförrådet en aning och glädjas över våra nya tillhörigheter. Nu var frågan om man skulle hänge sig åt läckra bakverk eller någon mera matnyttigt. Jag tyckte jag var riktigt duktig som till slut beställde en sallad. Efter maten hade tiden rusat iväg och det var hög tid att vända mot hemmets härd igen. Jag hade ju mera trevligheter som väntade innan dagen var slut. En folkmusikkonsert i Gagnefs kyrka var nästa anhalt. Vilken perfekt avslutning på en redan fantastisk dag!

Den här dagen har också varit god. 1:a advent och så klart kyrkobesök för att tillsammans med mina körkollegor sjunga in adventstiden. Adventspsalmerna är så härliga att få sjunga! Vaknade med världens ryggonta, men sånt glömmer man bort när man får hänge sig åt musiken.

Avslutade mitt dagsprogram med en spelmanslagsövning som också var en av de bästa på länge, så nu är jag nöjd, glad och påfylld och redo att möta en ny arbetsvecka.

Kommentera

