6 december 2013

Jodå, nu är den här – vintern! Kära söta, det är snö precis överallt. Unghunden (nio mån) stirrade förskräckt när vi kom ut på trappen, “vad i hela fridens dagar” såg det ut som han tänkte. Ovädret Sven hade nämligen byggt upp en käck snödriva redan utanför dörren, bara det var nog för att både matte och hundar skulle vilja vända och gå in tillbaka. Man borde lärt hundarna att “gå på låda” som katterna, men det är ju så dags nu. Lilla hundfröken hade utrustats med både huvtröja och täckväst, under protest. Hon gillar inte att ha kläder, men är så förskräckligt frusen så det är ett måste den här årstiden, och särskilt såna här dagar. Kopplet hade jag också satt på, väl medveten om att hon skulle tvärvänt och sprungit tillbaka in direkt om hon fått vara lös som hon brukar. Idag MÅSTE du ha jackan på dig hade jag förkunnat tidigare, jag är helt säker på att hon höll med mig nu när hon fick se själv med egna ögon.

Ja, så vi började med att brotta oss igenom snödrivan på trappen, någonstans där under allt det vita fanns ju trappstegen, men det fick gå på känn. Så bra att man förberett sig! Piasavakvasten, ja, var fanns den?  Inte vid trappen i varje fall, där den borde stå. Däremot stod en lövräfsa fortfarande kvar och såg något malplacerad ut i alla snö. Ja ja, man tager vad man haver, så nu har jag räfsat snö också. Snöskyffel då, en sån borde det förstås också finnas bland våra inventarier. Men att pulsa runt till våra olika uthus och försöka lokalisera den känns inte särskilt lockande just nu. En sak i taget får det bli, prio ett är att försöka få hundarna att göra sina behov. Inte det lättaste. Lilla hunden ser mer än förtvivlad ut, hennes korta ben räcker inte till på långa vägar. Hon bottnar inte utan håller på att drunkna i alla snö. Jag måste lyfta upp henne och försöka hitta en plats där hon känner sig trygg. Även den långbente ynglingen har våndor, men till slut ordnar allt sig, och de stretar inte emot ett enda dugg när jag föreslår att de ska återvända in i värmen.

Själv får jag ta itu med nästa projekt – hitta bilen! Jag är i alla fall glad att jag igår plockat fram vinterkängorna, och faktiskt också sett till att jag har en borste i bilen, även om den känns förfärligt ynklig just nu. Trägen vinner, det är bara att kämpa på. Den ska ju finnas där någonstans!

Kommentera

