Nyårsdagen 2014

Ja, det var det det! Nu har vi lämnat 2013 bakom oss och har ett helt nytt år att ta tag i. Som vanligt tar det ett tag att vänja sig vid att skriva de nya årssiffrorna – 2014. Det är ofattbart så fort tiden går, eller jag menar att det känns som om tiden går så fort. Egentligen knallar den ju på i precis samma takt som den alltid har gjort. Det är ju faktiskt något som ingen (hittills) har kommit på hur man kan manipulera, och tur är väl det, även om jag är en av dem som brukar propagera för att vi borde få en timme extra på dygnet istället för att att ändra till sommartid.

Jag har hunnit med att lösa årets första sudoku, äta frukost och vara ut och promenera med vovven. Hela byn verkar vara i dvala fast det är långt fram på förmiddagen. Förmodligen blev det sent, eller rättare sagt väldigt tidigt, för de flesta när de firade in det nya året. Så även för mig, även om jag var den första som bröt upp från festen denna gång. Det hör inte till vanligheterna, men orken tog slut. Nu var det gott och väl läggdags, och vi hade minsann gjort det rätt ordentligt och i rätt många timmar redan, så det var nog hög tid. Man ska ju sluta på topp brukar det heta. En trevlig afton blev det i varje fall. God mat, trevliga vänner och lite sång och musik brukar väl vara ett säkert recept, och så även denna gång.

Jag vaknade tidigt, bara efter några timmars sömn, men att somna om var omöjligt. Säkert kommer jag att känna av det lite längre fram på dagen, men det visar sig. Den levnadsglada hundyngligen är i varje fall tacksam att någon håller honom sällskap, han är ju som vanligt pigg och i full gång. Det gäller att hålla koll, precis som med små barn. Blir det tyst och stilla något längre tag är det fara på färde. Igår satte han tänderna i skärpet som jag skulle ha i mina byxor på festen. Nu fick matte, dvs jag,  gå och dra i byxorna som halkade ner hela kvällen. Det uppskattade jag inte alls, men vovven tycktes inte lägga vid sig av den lilla detaljen. Förbaskade byracka!

Ja, nu får vi se då vad det här året kan föra med sig. Det känns som väldigt lång tid till den här dagen nästa år, och många händelser kommer att fylla tiden förstås, men med lite tur så sitter jag väl här igen om ett år och funderar över livets väl och ve. Den som lever får se!

One thought on “Nyårsdagen 2014

  1. Inger skriver:

    Gott Nytt År Monica, har också tagit en promenad på fm, väldigt tomt på byn … alla sover …

    ha en skön vecka/kram Inger

Kommentera

