9 januari 2014

Gårdagen kom och försvann, bara så… Egentligen flöt allt på som vanligt, men jag var bara så trött och slut så det kändes som om det var motbacke mest hela tiden. Såna dagar kommer och går, bara att finna sig i. Inte mycket blev det efter jobbet, redan 19.30 dröp jag iväg i säng med en bok under armen. Läste lite, men rätt snart släckte jag lampan och ägnade mig åt John Blund istället.

Vaknade vi tretiden på natten, lite väl tidigt kanske. Det är inte mycket man kan ta sig för med vid den tiden, när resten av huset försöker sova. Gick upp en vända, men återvände rätt snart till sängvärmen och lyckades somna om och sova ett par timmar till. Då kändes det som om jag fått den vila jag behövde. Testade förståndet en smula genom att lösa lite sudoku och några andra korsord, det gick fint, så nu hoppas jag på en bra dag när jag är sams med både knopp och kropp. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Annars är det ju fullt upp med att serva alla fyrbenta varelser som huserar här just nu. Kattlådor ska tömmas, vatten fyllas på, mat serveras osv. Av knäsittning och kel vill de förstås också ha sin beskärda ranson, så det är rätt fullt upp.

Trots gårdagens trötthet lyckades jag i varje fall leta rätt på en tjäder i frysboxen och fixa till en rödvinsmarinad åt den samma. Där ska den ligga tills på fredag när jag ska tillaga den. Det är länge sen sist, så det ska bli spännande att se om jag tycker det är lika gott fortfarande. På lördag ska den så serveras till goda vänner som är bjudna på avskedsmiddag. Jag skulle knappast tro att de någonsin ätit tjäder, så det blir ju intressant att få ett utlåtande efter middagen. Tjäder har en väldigt speciell smak, rödvinsmarinaden är också rätt kraftig, så jag skulle tro att man antingen tycker det är jättegott, eller tycker det är hemskt. Nu är väl gästerna förmodligen så väluppfostrade så de drar sig för att ge ett sådant negativt omdöme, men man kan väl se lite på hur de reagerar och dra egna slutsatser. Det blir förrätt och efterrätt också, så mätta ska de väl bli i vilket fall som helst.

Kommentera

