19 januari 2014

Så har det blivit söndag och helgen går in på sin sista dag. Det har varit en ovanligt stillsam helg, inget “på”, mer än melodikrysset då förstås, men det hör ju till rutinerna. Löstes utan större besvär tillsammans med de vanliga vännerna. En liten pratstund och fika på det garanterar ju en trevlig inledning på helgen. Ikväll är det också spelövning, men det är ju också som det brukar. Annars har jag knappt varit ut ur stugan. Lugnt och skönt.

Man kan ju tycka att jag då skulle passa på och sova ut på morgnarna, och det var ju precis vad jag hade tänkt, men icke. Det är som förgjort. Igår vaknade jag före fem och idag ytterligare en timme tidigare. Förbaskade kropp som värker och stör den nattsömn som jag så väl behöver. Gissar att jag kommer att vara så lagom morsk till kvällen när spelkompisarna anländer!

Morgonens första timmar tillbringades med att lösa femtioelva korsord av olika karaktär och svårighetsgrad. När jag lessnat på den sysslan satte jag igång att laga mat. En kycklinggratäng och en filégryta tillagades, vi få väl se vad det smakar. Bläddrade först i några kokböcker, men sen blev det ändå som vanligt: en dutt av det, och en skvätt av det och lite skak i diverse kryddburkar. Man tager vad man haver! Det blir så omständigt om man ska följa något recept, då måste man förbereda sig och se till att alla ingredienser finns hemma osv. Jag tittade i kylskåpets djup och improviserade utifrån vad som fanns. Hittade bland annat en burk med Ridderheims soltorkade tomater som jag hade glömt bort. En angenäm upptäckt, för de är för mig nummer ett av soltorkade tomater. De finns inte på alla affärer och förmodligen är de dyrare än andra sorter, men klart värda sitt pris. Alla andra sorter är en besvikelse när man smakat dessa! Prova själva så får ni se! Jag har inte provsmakat mina hopkok än, men det ska väl vara ätbart i varje fall. Jag gillar att experimentera med smaker, sambon är lite mera traditionell, så det blir väl värst för honom, men han får allt äta det han får – eller laga själv – och då lär det inte bli något…

 

Kommentera

