Ny dag!

Vaknade tidigt även denna dag trots att jag höll ut hela dygnet igår. Det blev hela 20 vakna timmar det, och nog var jag lite slak där runt 22-tiden, det ska medges, men sen piggnade jag till igen. En bra dag blev det i varje fall, fylld med många fina stunder – melodikrysset redan 8.05 på morgonen, ute-ätning med god vän, spelmansmusicerande och möten med nya och gamla spelmanskamrater. Avslutningen på dygnet var väl heller inte fy skam: varm choklad, hård macka bredd med riktigt bondsmör! Det fanns nämligen hemkärnat smör att köpa  på spelmansträffen i Kopparberg, dit jag styrt min kosa. Å så gott! Minner mig om stunder i farmors kök! Inget kan förstås mäta sig med hennes bondsmör, men ändå! Får väl erkänna att jag börjat den här dagen på samma sätt, inte den bästa frukosten, jag vet, men ibland måste man ju unna sig något extra. Det blev till och med extra-extra eftersom jag hittade en burk pepparkakor och klämde i mig ett gäng pepparkakor med bondsmör på. Inte undra på att hon har den figur hon har tänker säkert vän av ordning, och jag kan bara hålla med. Pepparkakor med smör på tillhör för all del inte mina vanliga frukostvanor, förekommer överhuvudtaget väldigt sällan oavsett tid på dygnet, men idag så blev det så och det var ljuvligt gott kan jag meddela.

Känner mig lycklig över att få vara med om stunder som på spelträffen igår, en känsla som är svår att beskriva. “Hä gån’t te förklar’ för den sôm int’ begrip’” sa en äldre släkting till min sambo en gång. Jag tror jag förstår vad han menade. Precis så är det nu när jag ska försöka sätta ord på min känsla, bara den som har varit med om samma sak kan förstå vad jag menar. Jag var glad att jag inte behövde köra hem, för jag var totalt slut i kroppen, men ändå så underbart avslappnad och påfylld. Att leva med ständig värk är en utmaning. Stunder som den igår gör att jag orkar.  Musiken är min “oas” och förhoppningsvis har alla människor egna liknande upplevelser som fyller på dem på samma sätt. Det behövs i dagens stressade samhälle. Som utövare av musik är jag medelmåttig och alldaglig, men kanske är jag proffs på att njuta och ta vara på känslan det ger mig. Det är klart att jag  önskar att jag skulle vara duktigare på att hantera min röst och mitt instrument, tänk om jag förstått att jag skulle börja spela fiol när jag var barn, men nu får jag helt enkelt göra så gott jag kan och vara nöjd med det. Det är stort att få njuta av andras skicklighet också och den förmågan besitter jag!

Kommentera

