Ja men då har vi slarvat bort den där timmen igen då….

La mig för sent, vaknade för tidigt och så dessutom sommartid från och med i natt. Ungefär som vanligt när vintertiden övergår till sommartid. Man vaknar och funderar över vad klockan egentligen är. Nu har jag ju lärt mig att moderna mobiler och datorer ställer om sig själv, men ändå känns det tryggt att veta att den gamla hederliga klockan, som hängt på samma spik i köket sen jag flyttade in i det här huset 1983, inte påverkas av såna påfund som sommar- och vintertid. Den tickar troget på med sekund efter sekund, minut efter minut (såvida inte batteriet är på väg att ta slut, det händer ju ibland det också). Nog blev det en kik på köksklockan direkt i morse, bara för att kolla att jag hade koll på tillvaron, och det hade jag.

Fast sen började jag ju ändå räkna, få se nu, jag la mig efter ett, mobilen visade sju, men klockan i köket sex…. Slutsatsen blev att det väl ändå inte gjort något om jag skrapat ihop nån sömntimme till, fast det kan jag ju glömma nu när resten av huset vaknat. På eftermiddagen väntar kurs med fiolen under hakan, så då är det inte heller läge. Annars är det ju då det brukar börja kännas lite segt, och är så där väldigt skönt att bara räta ut sig på soffan en stund. Nu har jag i varje fall flyttat fram både ugnsklockan och väggklockan i köket, så det är uppdaterade. Däremot är ju klockradion i sovrummet fortfarande i otakt med tillvaron, fast den kollar jag ju inte så noga på, eftersom det är mobilen som fungerar som min väckarklocka.

Hur som helst så är nu hela huset uppe och igång. Husets herre firar födelsedag idag, fast vi firade redan igår med fika ute i trädgårdsmöblerna, som dagen till ära plockades fram. Första utefikat för året, varmt och skönt till att börja med, men när solen började dala kände man minsann att det nog inte är högsäsong för grillning än på ett tag.

Den här dagen har börjat lite trevande väderleksmässigt. Ljust och fint för all del, men solen överansträngde sig nog lite igår, eller så har den kanske glömt att ställa fram klockan. Fortfarande är det lite yrvaket på solfronten. En titt på yr.no meddelar att det förmodligen inte blir shortsväder idag, utan att vi nog får räkna med att röra på oss lite för att hålla värmen om vi tänker vara ute idag. Säkert är det många som har uteplock på dagsprogrammet eftersom det som göms i snö kommer upp i tö som Robert Broberg så fyndigt skaldat.

http://youtu.be/sflpkvgw3FU

Det som göms i snö kommer upp i tö (Robert Broberg)

Det som göms i snö kommer upp i tö (fling, fling)
Liten fågel hittar gammalt brö (fling, fling)
Allting lever upp vill aldrig dö
Det som göms i snö kommer upp i tö (fling, fling)
Snart e mörka vintertiden slut
Å i sommaren vi dansar ut
Inga tunga vinterkläder mer
Överallt bara ben man ser
För det som göms i snö kommer upp i tö (fling, fling)
För vi klär av oss allting pö om pö (fling, fling)
Allting lever upp vill aldrig dö
Det som göms i snö kommer upp i tö (fling, fling)
Snart så lyser gräset åter grönt
Å i solen blir det varmt och skönt
Alla båtar släpas ner från land
Vågorna sköljer upp på strand
För det som göms i snö kommer upp i tö (fling, fling)
vi kan segla ut på öppen sjö (fling, fling)
Allting lever upp vill aldrig dö
Det som göms i snö
kommer upp i tö (fling, fling)
Snart så blir din himmel åter blå
Du som gått där ensam kall och grå
Å när du hör fågelsång igen
Finner du nog en liten vän
För det som göms i snö kommer upp i tö (fling, fling)
Liten fågel hittar gammalt brö (fling, fling)
Allting lever upp vill aldrig dö
Det som göms i snö kommer upp (fling, fling)
i tö (fling, fling)
Kommentera

