Den blomstertid nu kommer…..

Den här dagen har bjudit på mycket. Trots regn och rusk har det varit en härlig dag! Var på yngsta barnbarnets examen och det är så underbart att få lyssna till alla barnröster när de sjunger fina sommarsånger. För dagen är alla högtidligt uppställda med fina kläder och lite allvarligare och stelare än vanligt, men i musiken kommer plötsligt den vanliga lekfullheten och livslusten mera till sin rätt. Helt underbart! Som vanligt var det jättefullt i kyrkan och jag valde att sitta på läktaren. När min lilla piga upptäcker mig och våra blickar möts ser jag hur ett ljus av glädje tänds i hennes ögon och mitt hjärta håller på att svämma över av kärlek och stolthet över att just jag är hennes mormor. Såna små ögonblick av lycka är obetalbara och lagras inom mig för att kunna plockas fram många gånger under min livsresa, som att suga på en underbart god karamell. Barnbarn är livets efterrätt brukar man säga och det stämmer nog.

Även storebror var med och det gjorde mig också glad. Han som inom några timmar ska lämna sjunde klass var ännu mera allvarstyngd. För dagen uppklädd med finskjorta (fått av mormor!) och kavaj. För att få balans i tillvaron satt ändå jeansen kvar på.  Lillasyster hade varit väldigt upprörd över att inte han skulle komma på hennes första riktiga examen, hon hade ju varit på alla hans! Nu hann han ändå med hennes examen innan det var dags för honom att ta bussen till Mockfjärd, hann också med att fika, så han fick sitt examensfika i förtid detta år. Hur det sen gick till, så blev kavajen allt för tung att bära och lämnades hemma. Med en betydligt ledigare hållning och gladare sinne trampade den unge mannen iväg på cykeln, med skjortan fladdrande i vinden.  Och vad spelar det för roll att han såg lite mindre ”städad” ut? En sån här dag ska man väl inte känna sig fångad och instäng utan lös och ledig och lycklig! Till alla underbara ungar vill jag här skicka en  önskan om ett fantastiskt och trevligt sommarlov!

Nu när det är läggdags har jag också hunnit med att uppvakta en helt nybakad student, min sambos systerdotter. Vi har ätit gott och pratat och skrattat mycket. Kort sagt har det här varit en helt fantastisk dag, trots att regnet hemsöker oss, med som det verkar, outtröttlig energi. Min energi för idag är i alla fall slut. Nu vill jag bara krypa ner och sova – ingen klocka ska ställas och inga måsten i morgon. Tack för den här dagen, som kommer att finnas kvar länge inom mig!