Kofest

Nu hoppar jag lite i tillvaron. Gårdagens händelser har jag redan berättat om, men även i fredags var jag ute på äventyr. Förutom allt som hände på hemmafronten var jag till centralorten för att få ett fönster glasat. Ingen hit med trasiga fönster nu i dessa regniga tider.

Nästa projekt var att medverka tillsammans med spelmanslaget i ett av alla arrangemang i anknytning till komidsommarfirandet i Floda. På dagens program stod bl a medverkan av vårt spelmanslag men även norska gäster från Elverum och Engerdal bestående av både spelmän och dansare. Det är spännande att få träffa våra grannar och höra dem spela DSC00568och se deras danser och inte minst deras fina dräkter. Som avslutning på eftermiddagsprogrammet anlände forkörare till Strandbackens folkpark.

På nedanstående länkar kan ni se ett bildspel taget av Falukurirens lokala reporter och också läsa hans reportage angående den fantastiska konsert som framfördes i Flodas kyrka:

BRÖLLOPSTRADITIONER skildrade i dräkt, ord och ton från socknarna Floda, Gagnef
och Mockfjärd

Så mycket vacker musik och så många vackra dräktklädda människor. Verkligen en se- och hörvärd upplevelse.

DSC00575

 

http://tv.daltid.se/dtplay.php?cs=daltid.css&lan=swe&pl=qt&ch=00021&id=4720

http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article450501.ece#

http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article449868.ece

Men dagen var inte slut med det här. Vi medverkande hade fått chansen att avsluta kvällen tillsammans med våra norska vänner på Värdshuset och det blev verkligen en trevlig tillställning, först god mat och sen med musik och dans i massor. Kvällen gick allt för fort och man ville inte skiljas från sina vänner, men till slut måste man ju i alla fall. Nöjd och belåten anlände jag mitt hem fram på nattkröken, men jag hade svårt att somna för allt för många tankar virvlade runt i mitt huvud efter alla upplevelser.

Idag, söndag, har det varit en riktig hemma dag. Jag har knappt lämnat täppan! Skönt med en dag där det inte händer så mycket, för det finns ju ändå alltid fullt upp att göra. Vansbrosimningen har ägt rum idag och det märktes ju på trafiken. Lika bra att hålla sig hemma på “rätt” sida om älven så man slipper trängas.